Bli månadsgivare
  • För företag
  • Gåvoshop
  • Kontakt
  • Öppnandet av säkra humanitära korridorer och en nedtrappning av våldet är avgörande för att lindra lidandet för miljoner människor i Gaza

Över två miljoner människor i Gaza står inför en fullskalig humanitär kris. Den belägring som utropades tidigare denna vecka har resulterat i att människor saknar tillgång till mat, bränsle, elektricitet och vatten. Idag meddelade Gazas elförsörjning att det enda kraftverket har slutat fungera. Det innebär att människor nu drabbas av elavbrott och bränslebrist, och att sjukhusen, som redan lider av bristande tillgång till livsviktiga medicinska förnödenheter, är oförmögna att tillhandahålla vital, livräddande sjukvård.

"Vi känner en djup sorg över den pågående humanitära situationen i Gaza och uppmanar till omedelbar inrättning av FN:s humanitära korridorer för att säkerställa att hjälp når de desperata medborgarna, särskilt kvinnor och barn, samt viktiga offentliga tjänster som nu redan är överfulla av människor som kräver akut medicinsk vård."

"Förhållandena är av en aldrig tidigare skådad art i vår humanitära verksamhets historia. Det som utspelar sig i Gaza är en oavbruten bombning och avstängning av tillgång till mat, vatten, medicin, bränsle och el på grund av belägringen. Sjukhusen är fulla av patienter och skadade, och de befinner sig i fara under fruktansvärda humanitära förhållanden samt brist på grundläggande tjänster. Sjukvårdspersonal och ambulanser är direkta måltavlor. Över 263 000 människor är nu internflyttade."

Människorna i Gaza har levt under en sexton år lång blockad som täcker luft, land och hav, vilket har gjort det extremt svårt att säkerställa grundläggande mänskliga behov och få tillgång fundamental samhällsservice. Den senaste belägringen har förvärrat förhållandena för en redan ansträngd offentlig infrastruktur.

ActionAids arbete i det ockuperade palestinska territoriet

ActionAid har verksamhet inne i Gaza och på Västbanken sedan många år. Tillsammans med lokala partnerorganisationer arbetar vi för att säkerställa människors grundläggande mänskliga rättigheter och har ett särskilt fokus på flickors, kvinnors och ungas särskilt utsatta situation. I det nuvarande akuta humanitära skedet är vårt fokus att nå ut med humanitärt stöd och förnödenheter till människor i Gaza.

För mer information, kontakta:

Sara Hjelm Ahlstedt, Kommunikationsansvarig, ActionAid Sverige.
    Mobil: 072-080 10 36, E-post: sara.hjelm@actionaid.org

Om ActionAid

ActionAid är en global federation med verksamhet i 46 länder. Vårt mål är att uppnå en rättvis, jämlik och hållbar värld fri från fattigdom. Vi har ett särskilt fokus på flickors och kvinnors rättigheter eftersom jämställdhet är en förutsättning för hållbar utveckling. ActionAid grundades 1972 och har funnits i Sverige sedan 2006.