Bli månadsgivare
  • Gåvoshop
  • Kontakt
  • Gravida kvinnor i Gaza tvingas föda under bombattacker

Varje dag beräknas 160 gravida kvinnor i Gaza föda barn under den kommande månaden. De tvingas göra det utan smärtstillande medel eller tillgång till vatten, mat och ordentlig vård. Allt samtidigt som intensiva bombattacker pågår.

Khitam, en mamma till en nyfödd bebis som nu befinner sig i södra Gaza, är en av många kvinnor som har tvingats lämna sitt hem med risk för sitt och sin nyfödda bebis liv.

”Jag hade precis skrivits ut från sjukhuset och blödde fortfarande. Jag bar min dotter och sprang. Vi gick under missiler och beskjutningar”, berättar Khitam.

kvinna med barn i Gaza

Situationen för sjukhus i mellersta och norra Gaza är mycket allvarlig, där Al-Quds- och Al-Shifa-sjukhusen inte får några förnödenheter alls på grund av pågående strider. Då infrastruktur över hela Gaza är skadad eller helt förstörd, kan de minimala mängder med förnödenheter som kommer in i Gaza inte nå människor längre norrut.

Den 31 oktober uppgavs 21 000 människor vara skadade och i behov av akut vård men de lastbilar som har kunnat köra in under de senaste veckorna har bara kunnat leverera medicinska förnödenheter till cirka 5 000 skadade.

"Kaoset och fasan i Gaza påverkar kvinnor på ett förödande sätt. Tillståndet på sjukhusen är farligt, kejsarsnitt och större operationer utförs endast med ljuset från en mobiltelefon, samtidigt som bomberna faller. Varje dag hör vi om läkare som förlöser gravida kvinnor som dör under förlossningen. Det är katastrofalt."

Kvinnorna i Gaza har tillgång till mindre än hälften av FN-organet UNDPs rekommenderade dagliga intag av vatten och mat. Gravida och ammande kvinnor får kämpa för att producera den bröstmjölk de behöver för att mata sina barn och hålla dem vid liv.

Enligt UNFPA förväntas i genomsnitt 160 gravida kvinnor föda barn varje dag under kommande månad. Då två tredjedelar av hälsoklinikerna i Gaza inte fungerar kommer nästan alla att ha minimal eller ingen tillgång till akut vård, enligt WHO.

”Som gravid fruktar jag för mitt ofödda barn, eftersom jag befinner mig i den sista månaden av graviditeten. Det finns inte tillräckligt med mat och vatten för mig och bebisen”"

ActionAids arbete i Gaza

ActionAid har sedan många år verksamhet i det ockuperade palestinska territoriet, med särskilt fokus på Gaza. Genom våra partnerskap med lokala civilsamhällesorganisationer tillhandahåller vi avgörande stöd och skydd till de mest marginaliserade grupperna i samhället. Vi fokuserar särskilt på kvinnor och barn som drabbas hårdast av krisen. Våra partners i Gazaremsan inkluderar följande:

• Al Awda Health and Community Association (Awda)
    • Culture and Free Thought Association (CFTA)
    • Palestinian Developmental Women Studies Association (PDWSA)
    • Palestinian NGO Network (PNGO)
    • Wefaq Association for Women and Childcare (WEFAQ)”