Bli månadsgivare
  • För företag
  • Gåvoshop
  • Kontakt
  • EU bör uppmana till ett omedelbart vapenstillestånd för att skydda civila i Gaza

Europeiska unionen måste uppmana till ett omedelbart eldupphör och ett slut på bombningarna mot civila och medicinsk infrastrukturer i Gaza, säger ActionAid efter ett uttalande av Europeiska rådets ordförande, Charles Michel.

I sitt uttalande under Europeiska rådets möte den 17 oktober efterlyste Michel en plan för att se till att humanitärt bistånd når palestinska civila. ActionAid välkomnar uppmaningen att få ut humanitärt bistånd men uppmanar till fler åtgärder för att skydda humanitärt bistånd och arbetare och för att få ett slut på eskaleringen i Gaza, Västbanken, Jerusalem och Israel, i enlighet med internationell humanitär rätt.

ActionAid är oroad över att EU och dess medlemsländer har misslyckats med att offentliggöra någon plan för att ta itu med den redan existerande humanitära krisen, som tidigare har stått i vägen för palestinier i det ockuperade palestinska territoriet att få tillgång till grundläggande behov.

”EU måste erkänna att den nuvarande krisen bara har förvärrat dessa redan existerande utmaningar. Det räcker inte att uppmana till civilt skydd utan att införa rätt mekanismer för att tillåta detta att hända”,

"Om EU upprepar sitt stöd för en tvåstatslösning måste blocket och dess medlemsländer se till att freds- och ansvarsmekanismer byggs upp och upprätthåller allas rättigheter lika"

I tisdags skickade ActionAid ett brev till EU:s ledare inför blockets debatter om Gaza-krisen, och uppmanade till en fördubbling av finansiella och politiska ansträngningar för att tillåta humanitärt bistånd att ta sig igenom till Gaza omedelbart och för att stoppa tvångsförflyttningen av mer än en miljon människor.

Tillgängliga talespersoner:
    • Cristina Munoz, direktör för ActionAid Alianza – Spanien och är baserad i Madrid. Hon talar spanska och engelska.
    • Ana Alcalde, direktör för Europa och Amerika på ActionAid International. Hon talar engelska och spanska.

För mer information, kontakta:

Sara Hjelm Ahlstedt, Påverkans- och kommunikationsansvarig, ActionAid Sverige. Mobil: 072-080 10 36,

E-post: sara.hjelm@actionaid.org

Om ActionAid

ActionAid är en global federation med verksamhet i 46 länder. Vårt mål är att uppnå en rättvis, jämlik och hållbar värld fri från fattigdom. Vi har ett särskilt fokus på flickors och kvinnors rättigheter eftersom jämställdhet är en förutsättning för hållbar utveckling. ActionAid grundades 1972 och har funnits i Sverige sedan 2006.