Bli månadsgivare
  • x Menu
  • Om Actionaid
  • Vårt arbete
  • Stöd oss
  • Bli månadsgivare
  • För företag
  • Gåvoshop
  • Kontakt
  • Vanliga frågor och svar

    Kan jag skicka presenter till mitt fadderbarn?

    Nej, inom ActionAid skickas inga saker eller kläder till fadderbarnsområdena av flera skäl:

    • För att stödja den lokala marknade är det bättre att köpa saker och kläder på plats. • Att skicka brev och paket bidrar till koldioxidutsläppen via flygbränslet.
    • Det tar tid och pengar från våra kollegor och verksamheten på plats att lösa ut försändelser från tullen.
    • Det skapar även orättvisa mellan barnen om vissa barn får presenter och andra inte.

    Om du vill ge en extra gåva till alla barnen i området, kanske i samband med en högtid, kan du sätta in den på vårt postgironummer 900083-7. Märk blanketten med ”gåvofond”, landet där ditt fadderbarn bor och ditt faddernummer. Din gåva kommer att användas till exempelvis målarmaterial till barnen eller en utflykt.

    Jag har flyttat! Hur meddelar jag min nya adress?

    Om du har flyttat och behöver ändra dina uppgifter är det viktigt att du meddelar oss så att vi kan ändra adressuppgifter i databasen. Du kan meddela oss dina nya adressuppgifter genom att mejla till: givarservice@actionaid.se. Skriv ditt givarnummer, din gamla adress och din nya adress så uppdaterar vi informationen.

    Är det möjligt att få en sänkning eller göra ett tillfälligt bidragsuppehåll?

    Ja, som fadder eller månadsgivare kan du få en sänkning eller ett bidragsuppehåll under tre månader. Om du är intresserad av ett bidragsuppehåll eller en sänkning kan du mejla till givarservice@actionaid.se, hänvisa till ditt givarnummer och beskriv ditt ärende.

    Var hittar jag mitt faddernummer och barnets referensnummer?

    Ditt faddernummer och barnets referensnummer står i foldern som du fick hem med bilden på fadderbarnet. Använd alltid dessa nummer när du kontaktar oss eller skickar brev till ditt fadderbarn.

    Om du inte har kvar foldern ber vi dig att skicka ett mejl till givarservice@actionaid.se med personuppgifter (namn, personnummer och adress) samt en kort beskrivning av ärendet så söker vi fram uppgifterna åt dig.

    Jag har inte fått mina inbetalningskort, hur kan jag ge mitt bidrag?

    Om inbetalningskorten inte har kommit fram kan fadderbidragen sättas in på plusgirokonto 90 00 83-7 eller bankgirokonto 900-0837. Märk betalningen med ditt faddernummer.

    Hur kan jag bli fadder?

    Just nu har ActionAid ingen möjlighet att ta emot nya fadderanmälningar. Om du vill stötta vårt arbete regelbundet kan du bli månadsgivare. Läs mer här om vad det innebär. Stort tack för ditt engagemang! 

    Hur gör jag för att säga upp mitt givande?

    För att avsluta medlemskap, månadsgivande eller fadderskap behöver du skicka ett mejl till: givarservice@actionaid.se med personuppgifter (namn, personnummer och adress) och en beskrivning av ärendet.