Skip to the content

Vanliga frågor och svar

På den här sidan har vi samlat frågor och svar.
Har du blivit kontaktad av oss?

Just nu genomför vi en telefonkampanj för att informera om vår verksamhet. Vi ringer från telefonnummer 0738-700206. Har du ett missat samtal från oss kan du komma att bli uppringd igen. Vill du inte att vi ska ringa igen? Kontakta vår givarservice på 08- 615 55 55 eller givarservice@actionaid.se

Adressändring?

Hej, jag har flyttat och behöver ändra mina uppgifter hos er. Hur gör jag?

Om du har flyttat är det viktigt att du meddelar oss det så att vi kan ändra adressuppgifter i databasen. Du kan informera om dina nya adressuppgifter genom att maila givarservice@actionaid.se. Skriv ditt givarnummer, din gamla adress och din nya adress så uppdaterar vi informationen i databasen.

Jag måste dessvärre säga upp mitt givande, hur gör jag det?

För att avsluta medlemskap, månadsgivande eller fadderskap ber vi er skicka ett mail till: givarservice@actionaid.se med personuppgifter (namn, personnummer och adress) och en beskrivning av ärendet.

Vad får jag som fadder via ActionAid? Vad får jag för information om mitt fadderbarn och området jag stödjer och hur vet jag att mitt bidrag gör skillnad?

Inom sex veckor från att du blivit fadder får du ett välkomstbrev från området där ditt fadderbarn bor med en hälsning från barnet. Som fadder får du sedan rapporter två gånger om året, ett nyhetsbrev och en områdesrapport, direkt från ActionAids fältarbetare i ditt fadderbarnsområde. I rapporterna uppdateras du i hur dina bidrag har gjort nytta.

Tillsammans med rapporterna får du en hälsning från barnet du är fadder till, med ett personligt brev eller teckning från barnet. (Om det är en hälsning eller teckning beror på barnets ålder och skolgång.) Med i hälsningen finns också en text skriven av ActionAids medarbetare som tagit emot hälsningen från barnet. Medarbetaren berättar lite mer, som vad barnet har för favoritämne i skolan, hur det går för föräldrarna med mera. Hälsningen från fadderbarnet är översatt till engelska.

Dessutom får du ytterligare information från ActionAid i Sverige, som till exempel nyhetsbrev om ActionAids arbete och e-post om olika kampanjer och satsningar.
Du kan förstås också skicka brev, teckningar och foton till ditt fadderbarn om du vill.

Hur mycket pengar stödjer jag med genom ett fadderskap? Hur mycket pengar bidrar jag med som fadder och hur fördelas pengarna? Hur kontrolleras det att bidragen hamnar rätt?

Som fadder ger du minst 200 kronor i månaden. Det blir mindre än 7 kronor om dagen.

Från 1 januari 2017 används 70 procent av pengarna direkt i fält, medan 30 procent används i Sverige för att påverka olika myndigheter och beslutsfattare i frågor som rör utsatta människor, rapportering till faddrar och för att värva fler faddrar och givare.

ActionAid har så kallat 90-konto, vilket innebär att verksamheten kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll.


Kan jag skicka presenter till mitt fadderbarn? Går det bra att skicka presenter till mitt fadderbarn, t.ex vid födelsedag eller i julklapp?

Inom ActionAid skickas inga saker eller kläder till fadderbarnsområdena. Det är av flera skäl. ActionAid anser att det är bättre att köpa saker och kläder på plats för att stödja den lokala marknaden. Den marknaden undermineras om man skickar saker från Sverige eller andra länder i nord. En annan anledning är att ActionAid inte vill skicka ner paket till fadderbarnsprojekten är att det skulle bidra till miljöförstöringen via flygbränslet. En tredje anledning är att det oftast kostar våra kollegor på plats tid och pengar att lösa ut paket från tullen. Det skapar även orättvisa om vissa barn får presenter och andra inte.

*Om du vill ge en extra gåva till alla barnen i området, kanske i samband med en högtid, kan du sätta in den på vårt postgironummer 900083-7.* Märk blanketten med ”gåvofond”, landet där ditt fadderbarn bor och ditt faddernummer. Din gåva kommer att användas till exempel till målarmaterial till barnen eller en utflykt.


Varför kan man bara bli fadder till flickor och inte pojkar via ActionAid? Hur kommer det sig att ActionAid har valt att bara ha flickor som fadderbarn? Pojkarna då?

ActionAid diskriminerar självklart inte pojkarna. Som fadder till en flicka stödjer man projekten i området där flickan bor. Det handlar bland annat mycket om utbildning och skolan. ActionAid jobbar för att förbättra kvalitén i skolan, se till att det finns utbildade lärare, skolmaterial mm, men också insatser för att alla barn ska få gå i skolan. Oftast är det så att många av pojkarna i området går i skolan men inte flickorna i samma utsträckning. Därför har ActionAid bland annat möten med föräldrar där vi informerar om vikten av att även låta döttrar gå i skolan och att det faktiskt är varje barns rättighet. Vi har även samtal med de familjer som inte har några av sina barn i skolan.

För att förklara det enkelt så jobbar vi för att förbättra skolan och se till att det finns bra skolor och för att flickornas situation ska lyftas till samma nivå som pojkarnas. Det är absolut inte så att vi på något sätt diskriminerar pojkar utan vi ser till att flickorna har det lika bra som pojkarna. Sen jobbar vi för att skolan ska vara bra och bli bättre för alla barn, vilket gynnar även pojkarna. I de områden vi jobbar ser det ut just såhär – flickor har det sämre än pojkar.

Vi jobbar med de grupper i samhället som är fattigast och mest utsatta och det är nästan alltid flickor. Vi jobbar även med andra väldigt utsatta grupper som hbtq-personer, daliter (kastlösa) och andra minoritetsgrupper som nekas sina rättigheter.

På samma vis som i ovan exempel om utbildning jobbar vi med allt – vi jobbar mycket för att stärka kvinnornas ekonomiska situation genom bland annat småföretagande som starta eget-hjälp. Det leder till att deras barn, både söner och döttrar, får det bättre – de får mer näringsrik mat, skolavgifter betalda och har råd att gå till doktorn när de blir sjuka.

Flickor har oftast en svårare verklighet – 20 procent av alla flickor i utvecklingsländer är gifta innan de fyller 18 år och 22 procent blir mamma första gången innan de fyllt 18.


Varför skickas inga pengar direkt till fadderbarnet? Varför skickar inte ActionAid pengarna direkt till fadderbarnet och dess familj?

Efter långt arbete och mycket erfarenhet anser ActionAid att det bästa sättet att lyfta ett område ur fattigdom långsiktigt är att hjälpa befolkningen att genomföra projekt som förbättrar livet för alla i området. Hjälp till självhjälp helt enkelt.

Att ge kontanter som hjälper för stunden skapar ett bidragsbehov hos familjen som sedan drabbar familjen hårt när en fadder avslutar. Dessutom finns även här ett rent praktiskt problem med tullen. Brev med pengar försvinner ofta och fadderbarnet får vare sig din hälsning eller dina pengar.

Om du vill ge en extra gåva till alla barnen i området, kanske i samband med en högtid, kan du sätta in den på vårt postgironummer 900083-7. Märk blanketten med ”gåvofond”, landet där ditt fadderbarn bor och ditt faddernummer. Din gåva kommer att användas till exempel till målarmaterial till barnen eller en utflykt.


Kan jag skicka brev/mail till mitt fadderbarn?

Du kan skicka ett mail och bilder till ditt fadderbarn via vår brevtjänst på hemsidan, den hittar du här.
Du loggar in på tjänsten med ditt faddernummer samt barnets referensnummer, dessa uppgifter hittas lättast på foldern med foto på barnet.
Via länken finns även alla kontorsadresser om man skulle vilja skicka ett brev per post. Kom i så fall ihåg att märka brevet tydligt med fadder- och referensnummer.
Om brevet skrivs på engelska kan det skickas direkt till fadderlandet men om brevet är skrivet på svenska måste det först skickas till kontoret i Stockholm för översättning.

Är det möjligt att få en sänkning eller ett bidragsuppehåll under en tid?

Ja, som fadder eller månadsgivare kan du få en sänkning eller ett bidragsuppehåll under tre månader. Om du är intresserad av ett bidragsuppehåll eller en sänkning kan du maila till givarservice@actionaid.se, hänvisa till ditt givarnummer och beskriv ditt ärende kort.


Jag vill besöka mitt fadderbarn, hur gör jag då?

Att besöka fadderbarnet är en värdefull upplevelse. Du som fadder bokar själv resan men behöver kontakta oss och meddela ett eventuellt besök minst 8 veckor innan avresa.  Vi skickar sedan ut dokument som ska läsas igenom, fyllas i (önskat besöksdatum, avresedatum, passkopia m.m) och sedan skickas tillbaka till oss. När vi får tillbaka ifyllda dokument loggar vi besöket och fadderlandet kan därefter kontrollera om barnet finns på plats och om önskat datum passar. Om besöket godkänns överlämnas kontakten med faddern till huvudkontoret i fadderlandet som kan hjälpa till med tips på boende, transport och andra frågor.

Besöket brukar vara i en heldag och man besöker då barnet i skolan eller i hemmet (det går att ange om speciella önskemål finns) samt får även se några av de projekt som man bidrar till genom fadderskapet.


Jag har inte fått mina inbetalningskort, hur kan jag ge mitt bidrag?

Om inbetalningskorten inte har kommit fram ordentligt kan fadderbidragen sättas in på plusgirokonto 90 00 83-7 eller bankgirokonto 900-0837. Märk betalningen med ditt faddernummer.

Jag har bytt bank och vill ändra kontouppgifter för autogiro, hur gör jag?

Det går att anmäla ett nytt konto för autogiro på olika sätt:

• Om du har E-legitimation/mobilt BankID kan det nya kontot anmälas för autogiro här.
• Du kan också själv lägga upp ditt autogiromedgivande via din internetbank där vi finns som betalningsmottagare.
• Vi kan skicka en autogiroblankett per post. Om du önskar få hem en autogiroblankett kan du maila givarservice@actionaid.se, hänvisa till ditt givarnummer eller personnummer samt beskriva ditt ärende.
Om du inte betalar via autogiro men vill börja göra det kan även du följa ovanstående instruktioner. För autogirobetalare debiteras summan automatiskt från kontot den 28:e varje månad, eller nästkommande arbetsdag.


Var hittar jag mitt faddernummer och barnets referensnummer?

Ditt faddernummer och barnets referensnummer står i foldern som du fick hem med bilden på fadderbarnet, använd dessa nummer när du kontaktar oss eller skickar brev till ditt fadderbarn.

Om du inte har kvar foldern ber vi dig att skicka ett mail till givarservice@actionaid.se med personuppgifter (namn, personnummer och adress) samt en kort beskrivning av ärendet så söker vi fram uppgifterna till dig.