Skip to the content

Vikariat Ekonomiassistent/Administratör

Bakgrund

ActionAid Sverige är del av en global rörelse som finns i 45 länder. Vi arbetar för social
rättvisa, jämlikhet och fattigdomsbekämpning. Vi har ett särskilt fokus på kvinnors och
flickors rättigheter eftersom jämställdhet är en förutsättning för hållbar förändring och
utveckling.

ActionAid Sverige söker dig som kan stärka upp vårt ekonomiteam under en
föräldraledighet. Ekonomiteamet är en central och bred funktion som utöver ekonomi och
administration i olika grad även har hand om systemutveckling, HR, verksamhetscontrolling,
IT och lönehantering. Vi söker dig som vill anta ett brett och utvecklande ekonomi- och
administrationsuppdrag i ett litet team med ett stort globalt nätverk. 

Rollen och dess ansvar

Rollen kräver god förmåga att kunna hantera en mängd olika löpande uppgifter inom
ekonomi och administration samt att utveckla nya rutiner utifrån verksamhetens behov. Du
förutsätts kunna arbeta flexibelt, självständigt och i team med god förmåga att prioritera.
Som person är du noggrann, analytisk och lösningsorienterad. Du tar egna initiativ, är
hjälpsam och har god pedagogisk förmåga.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Löpande redovisning.
• Administrativt arbete inklusive stöd till styrelse och ledning.
• Diverse kontorsgöromål inklusive inkommande samtal och mejl.
• Ekonomisk uppföljning och rapportering.
• Utveckling, implementering och dokumentation av rutiner och processer.
• Aktiv del i processer kring ansökningar, uppföljning och redovisning av medel till
global och nationell verksamhet.
• Arkivering och hantering av avtal.
• Kontakt med bank och leverantörer.
• Stöd till personal och förtroendevalda i ekonomirelaterade frågor.
• Arbete med årsbokslut och revision.

Kvalifikationer och kompetenser

• Har akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskap inhämtad på
annat sätt.
• Har erfarenhet från arbete i en liknande roll
• Talar och skriver flytande på svenska och engelska.
• Är strukturerad och resultatdriven.
• Är initiativrik och självgående.
• Gillar att arbeta i team och samarbetar bra med andra för att nå uppsatta mål.

Meriterande

Visma
Erfarenhet av CRM-system
Erfarenhet av att arbeta i ideell organisation

Placering

ActionAid Sveriges kontor i Stockholm, Renstiernas gata 12.

Villkor och ansökningsprocess 

Ansökan skickas till jobb@actionaid.se senast den 24 mars 2019. Intervjuer kommer ske
löpande så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.
Tjänsten är ett vikariat på heltid. Tillträde april-maj 2019, omfattning 8-9 månader.
Har du frågor kring tjänsten kontakta gärna Jenny Rydin: jenny.rydin@actionaid.org
Facklig representant för Unionen är Magnus Nordgren: magnus.nordgren@actionaid.org