Skip to the content

Lediga jobb

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss!

Alla ansökningar bedöms utifrån de kompetenskrav som arbetet ställer. Du kan också besöka vår internationella webbplats för lediga utlandstjänster.

Vi har tyvärr ingen möjlighet att hantera spontana ansökningar för tjänster som inte är utannonserade på vår hemsida. Men håll gärna utkik efter lediga tjänster som publiceras här.

 

Policy- och Programchef

ActionAid Sverige söker en erfaren, strategisk och innovativ ledare för vår policy- och programverksamhet. Med en ny, progressiv strategisk inriktning i ryggen går ActionAid Sverige nu in i ett spännande skede, där du kommer att ha en nyckelroll i att flytta fram våra positioner och utöka vårt internationella samarbete, såväl som att stärka vårt engagemang och vår röst i Sverige.

BAKGRUND

ActionAid är en religiöst och partipolitisk oberoende federation. Vår vision är en rättvis, jämlik och hållbar värld där alla människor har möjligheten att forma sin tillvaro och leva ett liv fritt från fattigdom och förtryck.
ActionAid startades 1972 i England och 2003 bildades ActionAid International, en demokratisk federation med ett gemensamt huvud¬kontor i Sydafrika. Idag finns vi lokalt förankrade i över 45 länder. ActionAid International var bland de första internationella frivilligorganisationerna att arbeta rättighetsbaserat. Vi blev kända för att mobilisera och stödja kraften hos människor att bekämpa fattigdom och orättvisa, påverka lokala maktstrukturer och ställa ansvariga aktörer till svars. Vi är en feministisk organisation med ett särskilt fokus på kvinnors och flickors rättigheter i allt vi gör eftersom vi vet att jämställdhet är en förutsättning för hållbar utveckling.

ActionAid Sverige har dessutom ett tematiskt fokus på motståndskraft i relation till klimatförändringar (resiliens), kvinnligt ledarskap i humanitära kriser, och återerövring av den krympande demokratin. I Sverige arbetar vi med information, insamling, mobilisering, påverkan och kampanjarbete. Vi har i samband med vår nya strategi inlett ett arbete i Sverige.

I tjänsten ligger därför utöver chefsrollen även ansvar för minst ett av ActionAid Sveriges prioriterade tematiska områden (tematisk utveckling, mobilisering, nätverkande och påverkan). Över tid kan denna del av tjänsten komma att minska.

ANSVAR OCH ARBETSUPPGIFTER

Du har ett ansvar för utveckling, genomförande och uppföljning av ActionAid Sveriges policy- och programverksamhet. Du kommer ingå i ledningsgruppen och därmed ta ett ansvar för organisationens övergripande ledning. Du leder ett litet team som arbetar med program- och policyfrågor, och kommer själv ansvara för ett policy-/tematiskt område.

Du kommer bland annat att ansvara för
• Personal, budget och verksamhet inom policy- och program.
• Strategiskt utvecklingsarbete och aktivt bidra till ActionAid-federationens arbete
• Skapa förutsättningar för tillväxt och expansion.
• Verksamhetsplanering och uppföljning för projekt och program, påverkansarbete, tematisk utveckling och resursmobilisering.
• Säkerställa effektiva processer och ett gott samarbete inom teamet och med övriga kollegor.
• Skapa en trygg och stimulerade arbetsmiljö i enlighet med organisationens värdegrund (integritet, ödmjukhet, mod, oberoende, respekt, jämlikhet, rättvisa).
• Vara drivande för att definiera och förankra tydliga policy-mål i enlighet med ActionAid Sveriges strategiska plan och unika profil.
• Hålla sig a jour med den senaste utvecklingen och forskningen inom området.
• Säkerställa noggrann förankring med situationen, händelseutvecklingen och ActionAid’s och partners arbete i prioriterade länder.
• Samordna organisationens påverkansarbete inom området, vilket exempelvis innebär att delta och bidra i olika nätverk, bygga strategiska relationer och samordna, planera och genomföra mobiliserings- och påverkansaktioner
• Representera och vara talesperson i olika fora.

KVALIFIKATIONER

 Vi söker dig som har

• Erfarenhet av en liknande chefsroll inom den ideella sektorn
• Relevant internationell erfarenhet och av rättighetsbaserat arbete 
• Erfarenhet av att planera, ansöka, genomföra och följa upp/rapportera större projekt och program
• Erfarenhet av institutionell finansiering, såsom SIDA och EU
• Erfarenhet från mobiliserings- och påverkansarbete
• Erfarenhet av att arbeta med mål- och resultatstyrd verksamhet
• Erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling och uppföljning
• Erfarenhet av budget och ekonomisk uppföljning
• Högskoleexamen inom relevant område eller motsvarande kunskap och tematisk kompetens inhämtad på annat sätt.
• Spetskompetens och analytisk kapacitet inom något eller några av våra fokusområden: resiliens, återerövring av den krympande demokratin, kvinnligt ledarskap i humanitärt arbete, feminism/jämställdhet.

Du är en mycket god ledare, som har lätt för att etablera goda relationer och skapa en positiv, stödjande och inkluderande arbetsmiljö. Du är visionär och strategisk. Du är analytisk, resultatinriktad och drivande. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska

PLACERING

ActionAid Sveriges kontor i Stockholm, Renstiernas gata 12.

VILLKOR OCH ANSÖKNINGSPROCESS

Tjänsten är heltid tills vidare och arbetstiden målstyrd. Arbete på obekväma tider förekommer men är sällsynt. Regelbundna internationella resor förekommer.
Om du är intresserad av tjänsten så är du välkommen att skicka din ansökan (brev + CV) till recruit.hf@actionaid.org senast den 2 juli, 2017. Intervjuer kommer att ske under juli.


Har du frågor kring tjänsten kontakta Ingela Holmertz, generalsekreterare, ingela.holmertz@actionaid.org
Facklig representant för Unionen är Jenny Rydin, jenny.rydin@actionaid.org eller telefon: 072 080 12 01

 

 

 

 

 

 

Var med och stöd vårt arbete!

Bli månadsgivare och var med i arbetet att skapa en rättvis värld för alla. Med ditt stöd blir det möjligt!